Transpolska- Transport w Polsce | Forum polityki transportowej i ekonomiki transportu w Polsce

FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy

 Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna

   ProfilProfil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości    GalerieGalerie    ZalogujZaloguj    RejestracjaRejestracja 

Koleje na Litwie i Łotwie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna -> Hyde-Park, czyli wszystko
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adam
Administrator



Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z. Gora

PostWysłany: Wto 12:07, 16 Sie 2005    Temat postu: Koleje na Litwie i Łotwie

 

Ogólnie rzecz biorąc stoją nieco lepiej od naszych PKP. Podróżując ostatnio na Litwie zdziwiłem się wyremontowanym taborem (skład motorowy z Sestokai do Wilna) i ogólnym komfortem. Ale kolej na Litwie przegrała z autobusami. Także pociągów międzynarodowych już na Litwie niemal nie ma- do Rygi z Wilna nie dojedziemy niczym innym niż autobusem.


Oto fragmenty moich tekstów z 2002 roku:

Koleje na Litwie cierpią z powodu silnej konkurencji przewoźników autobusowych wykorzystujących bardzo dobrze rozbudowaną infrastrukturę drogową. W wielu relacjach (na przykład na wchód kraju) kolej została całkowicie wyparta z rynku. “Lietuvos geležinkeliai”przewiozła zaledwie 7.7 miliona pasażerów (2001) w tym zamieszkałym przez 3.7 miliona mieszkańców kraju. Popularność i kolei wynosi 2.08 podróży na mieszkańca rocznie i jest jedną z najniższych w Europie.
LG wprowadziła podział organizacyjny i księgowy zarządzania infrastrukturą od działalności przewozowej. W roku 2004 planowane jest utworzenie przedsiębiorstwa “Gelezinkeliai infrastruktûra”, które będzie zarządzało infrastrukturą. W kraju wydano 5 licencji a przewozy kolejowe, jednak jeszcze te nowe spółki nie weszły na tory.
Politycy nie interesują się losem kolei pasażerskiej. Państwo nie podpisało kontraktów z kolejami litewskimi na wykonywanie przewozów pasażerskich w ciągu ostatnich dwóch lat. Kontrakty są zawierane oddzielnie dla ruchu podmiejskiego i dla ruchu regionalnego. Mimo to kolej wciąż wozi pasażerów.


Linki:
[link widoczny dla zalogowanych]

Rozklady z 2002 r.:

Klajpeda-Wilno :
Station of departure: Klaipėda
Station of destination: Vilnius
Train Nr. Route Type of train Type of wagon Departure from station Klaipėda Arrival at station Vilnius Distance Price Notes
D482kl. Klaipėda - Vilnius - - 22:10 06:31 421 km 26.4 Lt.
G018kl. Klaipėda - Vilnius - - 06:35 11:35 376 km 25.4 Lt.
G020kl. Klaipėda - Vilnius - - 17:15 22:15 376 km 25.4 Lt.


Troki- Wilno (linia podmiejska) :

Station of departure: Trakai
Station of destination: Vilnius
Train Nr. Route Type of train Type of wagon Departure from station Trakai Arrival at station Vilnius Distance Price Notes
E402 Trakai - Naujoji Vilnia - - 05:17 06:01 28 km 2.8 Lt. d.d.
E404 Trakai - Naujoji Vilnia - - 05:58 06:42 28 km 2.8 Lt. d.d.
E406 Trakai - Naujoji Vilnia - - 07:24 08:05 28 km 2.8 Lt.
E410 Trakai - Naujoji Vilnia - - 13:02 13:43 28 km 2.8 Lt.
E412 Trakai - Vilnius - - 16:07 16:48 28 km 2.8 Lt.
E414 Trakai - Naujoji Vilnia - - 18:38 19:19 28 km 2.8 Lt.
E416 Trakai - Naujoji Vilnia - - 20:36 21:18 28 km 2.8 Lt.

Noujoji Wilnia- Wilno (linia podmiejska) :
Station of departure: Naujoji Vilnia
Station of destination: Vilnius
Train Nr. Route Type of train Type of wagon Departure from station Naujoji Vilnia Arrival at station Vilnius Distance Price Notes

D241 Gudagai - Vilnius - - 05:45 06:00 9 km .9 Lt.
D243 Gudagai - Vilnius - - 10:10 10:25 9 km .9 Lt.
D245 Gudagai - Vilnius - - 21:15 21:30 9 km .9 Lt.
D263 Didžiasalis - Vilnius - - 06:40 06:55 9 km .9 Lt.
D265 Didžiasalis - Vilnius - - 18:42 18:57 9 km .9 Lt. (6), (7)
D301 Ignalina - Vilnius - - 05:51 06:06 9 km .9 Lt.
D303 Turmantas - Vilnius - - 07:58 08:13 9 km .9 Lt.
D305 Turmantas - Vilnius - - 11:11 11:26 9 km .9 Lt.
D307 Turmantas - Vilnius - - 13:33 13:48 9 km .9 Lt.
D309 Turmantas - Vilnius - - 17:45 18:00 9 km .9 Lt.
D311 Turmantas - Vilnius - - 20:54 21:09 9 km .9 Lt.
D323 Utena - Vilnius - - 21:29 21:44 9 km .9 Lt. (5), (7)
D333 Kena - Vilnius - - 07:05 07:20 9 km .9 Lt.
D335 Kena - Vilnius - - 14:32 14:47 9 km .9 Lt. d.d.
D337 Kena - Vilnius - - 17:55 18:10 9 km .9 Lt.
D339 Kena - Vilnius - - 21:37 21:52 9 km .9 Lt. d.d.
E401 Naujoji Vilnia - Trakai - - 03:54 04:05 9 km .9 Lt. d.d.
E403 Naujoji Vilnia - Trakai - - 04:40 04:53 9 km .9 Lt. d.d.
E405 Naujoji Vilnia - Trakai - - 06:01 06:14 9 km .9 Lt.
E409 Naujoji Vilnia - Trakai - - 11:23 11:36 9 km .9 Lt.
E415 Naujoji Vilnia - Trakai - - 19:19 19:32 9 km .9 Lt.
E441 Naujoji Vilnia - Kaunas - - 04:34 04:45 9 km .9 Lt. d.d.
E443 Naujoji Vilnia - Kaunas - - 05:13 05:26 9 km .9 Lt.
E445 Naujoji Vilnia - Kaunas - - 06:35 06:48 9 km .9 Lt. d.d.
E447 Naujoji Vilnia - Kaunas - - 06:58 07:11 9 km .9 Lt.
E449 Naujoji Vilnia - Kaunas - - 09:25 09:38 9 km .9 Lt.
E451 Naujoji Vilnia - Kaunas - - 11:05 11:18 9 km .9 Lt.
E453 Naujoji Vilnia - Kaunas - - 14:42 14:55 9 km .9 Lt.
E455 Naujoji Vilnia - Kaunas - - 16:08 16:21 9 km .9 Lt.
E457 Naujoji Vilnia - Kaunas - - 16:15 16:28 9 km .9 Lt.



Kowno-Wilno :
222/221 Riga - Vilnius (I) - 03:48 05:29 104 km unknown
D442 Kaunas - Vilnius - - 04:07 06:24 104 km 9.8 Lt. d.d.
D482kl. Klaipėda - Vilnius - - 04:38 06:31 99 km 9.4 Lt.
E444 Kaunas - Naujoji Vilnia - - 05:42 07:16 104 km 9.8 Lt. d.d.
E446 Kaunas - Naujoji Vilnia - - 05:50 07:54 104 km 9.8 Lt.
E448 Kaunas - Naujoji Vilnia - - 07:10 08:38 104 km 9.8 Lt.
E450 Kaunas - Naujoji Vilnia - - 07:44 09:30 104 km 9.8 Lt.
E452 Kaunas - Vilnius - - 10:57 12:58 104 km 9.8 Lt.
E454 Kaunas - Vilnius - - 14:39 16:40 104 km 9.8 Lt.
E456 Kaunas - Vilnius - - 16:28 18:30 104 km 9.8 Lt. d.d.
E458 Kaunas - Naujoji Vilnia - - 17:30 18:57 104 km 9.8 Lt. Z
E460 Kaunas - Naujoji Vilnia - - 17:42 19:30 104 km 9.8 Lt.
E462 Kaunas - Naujoji Vilnia - - 19:30 21:31 104 km 9.8 Lt.
E464 Kaunas - Naujoji Vilnia - - 21:21 22:50 104 km 9.8 Lt.


Łotwa

Koleje na Łotwie są dużo lepsze niż w Polsce, ich popularność, wyrażona w liczbie podroży koleją na mieszkańca rocznie wynosi 8.37, podczas gdy ten współczynnik na PKP przed ostatnimi spadkami wynosił 6.86. Kolej na Łotwie to młode, powstałe w latach 90- tych firmy- państwowa kolej LDZ i prywatny przewoźnik Latvijas Ekspresis oraz jedna kolej lokalna. Działają trzy przedsiębiorstwa przewozów towarowych. Także w dziedzinie zarządzania liniami kolejowymi są nowi przedsiębiorcy.


Obecnie działającer na Łotwie firmy:
Latvijas dzelzceļš – ruch pasażerski i towarowy
Baltijas Express – kolej towarowa
Liepajas tranzita ekspresis - kolej towarowa, bez świadectwa bezpieczeństwa
Gulbenes – Aluksnes banitis – kolej pasażerska
Baltijas tranzita serviss – kolej towarowa
Pasažieru vilciens – kolej pasażerska
“ILDC” (zarządca linii kolejowej Skulte – Ipiki).


Łotwa ma 2.4 mln mieszkańców, gęstość zaludnienia (36.5 mieszk./km2) jest 3.5 krotnie mniejsza niż w Polsce, długość linii wynosi 2331 km, z czego zelektryfikowanych jest 258 km. Koleje na Łotwie przewiozły w 2001 roku 20.1 mln pasażerów oraz 37.9 mln ton, czyli piątą część tego co PKP. Oprócz kolei LDZ istnieją także prywatni operatorzy.
Kolej państwowa, obecnie spółka akcyjna “Latvijas dzelceļš” powstała w 1992 roku po rozpadzie ZSSR. Firma przygotowuje się na częściowa prywatyzacje, w tej chwili wydzielono 6 jednostek zarządczych : Przewozy towarowe, podmiejski ruch pasażerski z trakcja elektryczna “Elektrovilciens”, ruch pasażerski w trakcji spalinowej “Dīzeļvilciens”, tabor, infrastrukturę i nieruchomości.
Oddzielono infrastrukturę od prowadzenia ruchu na poziomie księgowym, stworzono warunki do korzystania z infrastruktury dla wszystkich operatorów. W grudniu 2000 weszła w życie nowa ustawa o transporcie kolejowym. Koleje łotewskie LDZ zostaną przekształcone w holding,, spółka matka będzie spełniała funkcje zarządcze publiczna infrastruktura kolejowa. Spółki córki będą prowadziły działalność przewozowa w swoich segmentach rynku, jako odrębne niezależne jednostki.
W transporcie publicznym subsydia państwowe dla ruchu pasażerskiego kolei LDZ nie uległy zmianie i wynosiły 300 tysięcy latów (LVL)w 2001 roku, a ceny biletów są ustalane przez rząd. Liczba pasażerów, po wcześniejszym spadku z 144 mln (!) w roku 1991 do 18.2 mln w roku 2000 znów wzrosła i wynosi 20.1 mln pasażerów rocznie. Jest to wynik powstania konkurencji prywatnych przedsiębiorstw autobusowych oraz zmian w strukturze podroży. W regionie podmiejskim Rygi przewozi się rocznie 17.5 mln podróżnych i planuje się tu wprowadzenie związku komunikacyjnego łączącego tramwaje, trolejbusy, autobusy i kolej w jeden system.

Ruch pasażerski spowodował stratę w wysokości 3.7 latów (LVL)i został pokryty subsydiowaniem skrośnym z przewozów towarowych. Przewozy towarowe, w dwóch trzecich w tranzycie do portów bałtyckich (Liepaja, Ventspils, Ryga), gdzie udział kolei LDZ wynosi 47% i wzrósł od 2000 roku o 3 %, głównie kosztem kolei litewskich, gdzie spadł on o 4.3%. W roku 21002, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy ruch towarowy wzrósł o 6%. LDZ płaci prawie największe podatki na Łotwie, w 2001 roku odprowadziło do budżetu państwa 26.1 mln latów w podatkach. Zysk netto po opodatkowaniu wyniósł 2.57 mln latów. Raport roczny, w odróżnieniu od PKP, zawiera Bilans i Niezależny Audyt.


[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna -> Hyde-Park, czyli wszystko Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
 


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

 

Style Created Freely By