Transpolska- Transport w Polsce | Forum polityki transportowej i ekonomiki transportu w Polsce

FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy

 Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna

   ProfilProfil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości    GalerieGalerie    ZalogujZaloguj    RejestracjaRejestracja 

SKM w Bydgosszczy oraz wizja tramwaju dwusystemowego

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna -> Hyde-Park, czyli wszystko
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adam
Administrator



Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z. Gora

PostWysłany: Wto 11:25, 16 Sie 2005    Temat postu: SKM w Bydgosszczy oraz wizja tramwaju dwusystemowego

 

Wklejam mój tekst z 2002 roku i proszę o komentarze- czy to ma sens, czy może lepiej zbudowac na fordon linię tramwajową?



Bydgoska Kolej Miejska- Koncepcja
Proponujemy wprowadzenie w Bydgoszczy kolei miejskiej do dzielnicy Fordon. Jest to możliwe niemalże od zaraz, wystarczy tylko wola polityczna. Pociągi mogą kursować co 20 minut i wydatnie poprawić układ komunikacyjny miasta, redukując tłok w autobusach i poprawiając jakość podróżowania Fordonu- tej największej bydgoskiej dzielnicy do centrum miasta. Również atrakcyjność miasta i jakość życia powinna wzrosnąć dzięki lepszemu wykorzystaniu infrastruktury kolejowej.
Celem strategii miasta jest usprawnienie jego funkcjonowania, i pierwszym ujętym tam zadaniem jest budowa linii tramwajowej do Fordonu. My proponujemy wykorzystanie w tym celu kolei- jest to rozwiązanie pięćdziesięciokrotnie tańsze od budowy całkowicie nowej linii i jego realizacja jest możliwa w kilka miesięcy. Na linii kolejowej do Fodonu istnieje wystarczająca przepustowość i dodatkowe pociągi miejskie mogą kursować bardzo często, możliwy jest takt 20- minutowy. Proponujemy wykorzystanie lub utworzenie odrębnej spółki do realizacji tego zadania- Bydgoskiej Kolei Miejskiej sp. z o.o. Zakładamy, iż za dwa lata ta kolej przewiezie dwa miliony pasażerów i zredukuje ruch na drogach miasta o 5 procent. Wykorzystanie kolei się opłaci- bowiem sytuacja na ulicach Bydgoszczy jest coraz większą katastrofą. W roku 2000 Średni Dobowy Ruch pojazdów na drogach wjazdowych wynosił 11398 samochodów od strony Gdańska, 14225 pojazdów z kierunku Torunia (dwie drogi), 7965 od strony Inowrocławia , 6341 od strony Poznania i 8770 od strony Piły. Na 1 km ulic przypadają według miejskich statystyk 272 zarejestrowane w Bydgoszczy pojazdy samochodowe, czyli prawie całkowicie już te ulice wypełniają. Jeśli miasto nie stoi jeszcze w korku, wkrótce w nim utknie. Budowa nowych dróg nie pomoże- tylko zwiększy ruch, zamiast go zmniejszać.



UWARUNKOWANIA EKONOMICZNE

Bydgoszcz ma 386 tys. mieszkańców (2000) i jest żywiołowo rozwijającą się aglomeracją. Bydgoszcz, mieszcząca się w ósemce największych miast Polski, jest administracyjną stolicą województwa kujawsko- pomorskiego zamieszkałego przez 2 miliony 100 tysięcy osób, czyli 5,7 procent ludności kraju. Miasto jest położone w Kotlinie Toruńskiej, nad Brdą. Pierwsza wzmianka o istnieniu grodu pochodzi z roku 1238r. Prawa miejskie nadano już w 1346r.

Misją władz jest generalny rozwój miasta . W strategii rozwoju miasta znajdziemy takie stwierdzenia: Bydgoszcz – miastem nowoczesnym, przyjaznym ludziom i środowisku, stwarzającym warunki dla harmonijnego rozwoju, rosnącej jakości życia i zamożności, sprzyjającym realizacji dążeń i aspiracji mieszkańców, dynamicznym ośrodkiem gospodarczym, naukowym i kulturalnym, znaczącym centrum współpracy i wymiany międzyregionalnej oraz międzynarodowej. (Strategia Rozwoju Bydgoszczy do 2010 roku przyjęta uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy z dn.15.04.1998r.). Pierwszym celem strategicznym jest poprawienie jakości życia mieszkańców i stanu środowiska naturalnego, drugim celem jest usprawnienie funkcjonowania miasta, unowocześnienie i rozwój organizmu miejskiego (pierwszym najważniejszym zadaniem jest linia do Fordonu).

PODSTAWOWE DANE STATYSTYCZNE

Liczba mieszkańców: 383.213
Gęstość zaludnienia 2 201 osób/ km2
Samochody osobowe na 1000 mieszkańców 330
Obszar 174,48 km2
Stopa bezrobocia 11,7%
Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw ogółem (XII.2001r)
2 110 zł

Budżet w roku 2001
Dochody: 692 miliony PLN
Wydatki: 753 miliony PLN


Tabor komunikacji miejskiej:
ogółem 348
z czego:
autobusy 217
tramwaje 131

Długość ulic: ogółem 583,4 km
- w tym o nawierzchni utwardzonej 339,9 km

• krajowe 34,8 km
• wojewódzkie 7,5 km
• powiatowe 123,1 km
• gminne 418,0 km

Pojazdy samochodowe: ogółem 158 687
• Pojazdy samochodowe na 1000 mieszkańców 414
• Pojazdy samochodowe na 1 km2 obszaru 907
• Pojazdy samochodowe na 1 km ulic 272
Samochody osobowe 126 632


KOLEJE MIEJSKIE NA ŚWIECIE I W POLSCE

Wykorzystanie sieci linii kolejowych na terenie miasta to rozwiązanie systemowe- pozwala przełożyć około 6- 7 procent całości ruchu miejskiego na tory kolejowe.
Miejskie systemy transportu zbiorowego wykorzystujące tory kolejowe są praktykowane w RFN, gdzie funkcjonuje 16 takich systemów (Berlin, Hamburg, Monachium, Stuttgart, Norymberga, Heidelberg/Mannheim/Ludwigshafen, Frankfurt nad Menem, Kolonia, Hannover, Zagłębie Ruhry, Lipsk, Drezno, Halle (Saale), Magdeburg, Rostock, Karlsruhe, Zagłębie Saary).

W Polsce najlepiej rozwinięty jest system Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Główna gałąź SKM jest linią średnicową łączącą Gdańsk z Gdynią i dalej Wejherowem. W godzinach szczytu przewozowego pociągi kursują co 7,5 minuty a poza szczytem w 10 minutowych odstępach. W dniach świątecznych częstotliwość kursowania wynosi 20 minut. W soboty od 9 do 18 kolej SKM kursuje co 10 minut. SKM obsługuje także połączenie Gdańsk Główny- Gd. Nowy Port. W pobliżu przystanków SKM usytuowane są węzły przesiadkowe komunikacji zbiorowej z którą SKM jest skomunikowane, czyli możliwe są dogodne przesiadki z autobusu na kolej i odwrotnie.

OPIS KONCEPCJI

Proponujemy wprowadzenie pociągów miejskich kursujących co 20 minut na trasie Bydgoszcz Główna- Bydgoszcz Wschód- Fordon. Specjalista Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei w zakresie tworzenia rozkładów jazdy, pan Stanisław Biega wyraża opinię, iż ruch pociągów z 20- minutową częstotliwością jest jak najbardziej możliwy na tej wewnątzmiejskiej linii, której odcinek z Fordonu do stacji Bydgoszcz Wschód jest jednotorowy. Zalecamy budowę węzłów przesiadkowych kolej- autobus na stacjach Fordon i Akademia oraz stworzenie wspólnej oferty przewozowej Kolej SKM i komunikacja miejska, tak by pasażer mógł się przesiadać na kolej miejską drzwi w drzwi z autobusu- najlepiej na jednym peronie. Bez identycznego z miejskim systemu biletowego kolej nie ma sensu.

Kolej wykorzystałaby wynajęty, przejęty lub wykupiony od PKP tabor w postaci trzech lub czterech pociągów podmiejskich EZT. Jest to tabor nienowoczesny, lecz jego modernizacja pozwoli zaoferować podróżnym odpowiedni komfort.
Linia ta była obsługiwana wcześniej przez PKP, lecz służyła ona raczej przewozom pracowników kolei niż transportowi miejskiemu. Pociągi kursowały zaledwie kilka razy dziennie, były brudne i niebezpieczne. Na stacjach brak było kas biletowych, wygodnych miejsc do oczekiwania, nierzadko także rozkładów. Nie należy się więc dziwić, iż tą kolej wykorzystywali głównie pracownicy PKP korzystający z bezpłatnych przejazdów.
Autor tej koncepcji dokonał przejazdu pociągiem PKP na tej linii w roku 1999. Na stacji Fordon brak było widocznego rozkładu jazdy, większość pasażerów stanowili pracownicy kolejowi. Konduktur wypisywał bilety odręcznie (kasy były nieczynne) i nie zdążył wypisać biletu, gdy autor opuszczał pociąg na stacji Bydgoszcz Wschód, gdzie większość pasażerów przesiada się na tramwaj.
Kolej PKP na tej miejskiej linii nie miała sensu - brak rozkładów na peronach, brak możliwości zakupu biletu (w opinii ludności zakup biletu u konduktora pociągu jest droższy, więc osoby te rezygnowały z podróży koleją) powodowały brak chęci korzystania z tego środka transportu, którego system biletowy był dodatkowo niespójny z miejskim.
Dziś wykorzystanie kolei jest już możliwe, bowiem po wprowadzeniu rozwiązań prawodawstwa europejskiego do polskiego prawa transportowego również inne podmioty mogą korzystać z infrastruktury kolejowej. Także w Bydgoszczy jest to możliwe, zarówno technicznie jak i ekonomicznie. Należy tylko przełamać psychiczną barierę niemożności, która tkwi w głowach wielu decydentów. Wystarczy przejąć tabor kolejowy i samemu zorganizować ten rodzaj komunikacji.
Za organizację linii komunikacyjnych przebiegających tylko na terenie jednego miasta odpowiada samorząd tej miejscowości- w tym wypadku organizatorem jest samorząd bydgoski.
Proponujemy by miasto powołało spółkę Bydgoska Kolej Miejska sp. z o.o., która przejmie- wynajmie- odkupi używany tabor kolejowy, zmodernizuje go i uruchomi kolej miejską z 20- minutową częstotliwością. Możliwe jest też wykorzystanie prywatnego operatora kolejowego- spółki Connex (znany i ceniony europejski przewoźnik kolejowy) lub któregoś z polskich licencjonowanych operatorów pasażerskich.
Koszty organizacyjne, przejęcia taboru, jego modernizacji i doprowadzenia przystanków do ładu powinny zamknąć się sumą 3- 4 mln PLN.

Kosztem ponad 244 milionów złotych samorząd miasta zamierza wybudować linię tramwajowa równoległą do linii kolejowej prowadzącej do dzielnicy Fordon. Realizacja inwestycji będzie możliwa dzięki porozumieniu z firmą Lemna International, która zaoferowała miastu ofertę pozyskania taniego kredytu z banku amerykańskiego oraz budowę samego tramwaju. Inwestorem będą Miejskie Zakłady Komunikacyjne i to właśnie ta komunalna spółka zaciągnie kredyt. Inwestycja ma być gotowa za trzy lata. Przez 12 miesięcy potrwa opracowanie dokumentacji projektu budowlanego i wykonawczego, a przez kolejne 24 sama budowa. Linia tramwajowa będzie miała długość 8 kilometrów. Spłacanie kredytu ma potrwać 16 lat (z 3-letnim okresem karencji).
Jednak pięćdziesięciokrotnie tańszą i przede wszystkim o wiele sensowniejszą metodą byłoby wprowadzenie kolei miejskiej. Koszty wdrożenia tego przedsięwzięcia to przede wszystkim wynajęcie, przejęcie lub leasing taboru dla linii S1 do Fordonu, na przykład wykorzystywanych przez PKP pociągów podmiejskich typu EZT. Nie jest to tabor nowoczesny, lecz zakup nowego taboru jest bardzo kosztowną inwestycją, która nie jest konieczna do uruchomienia tego typu linii. Nie jest sztuką zorganizowanie kolei miejskiej wydając duże sumy (ok. 5 mln PLN za pojazd) na zakup nowoczesnego taboru. O wiele trudniej jest wykorzystać dostępne pojazdy i je zmodernizować, co oczywiście jest skomplikowaną lecz nieporównywalnie tańszą alternatywą.


PRZYSZŁOŚĆ

Planujemy rozwój systemu- za jakiś okres, powiedzmy 7 lat nastąpi wymiana taboru. Wówczas możliwy będzie zakup tramwaju dwusystemowego, czyli pojazdu mogącego wykorzystywać torowisko kolejowe jak i tramwajowe (w Bydgoszczy, gdzie tory tramwajowe są węższe, występuje konieczność dodania trzeciej szyny). Tramwaj dwusystemowy zaczynałby trasę na największej bydgoskiej sypialni Fordon, po nowowybudowanych torach, następnie korzystałaby z linii PKP od stacji Fordon przez stacje Bydgoszcz Wschód, gdzie byłby węzeł przesiadkowy na tramwaj konwencjonalny, kontynuowałby trasę po konwencjonalnej linii kolejowej przez stację Bydgoszcz Leśna do stacji Bydgoszcz Główna, gdzie wjeżdżałby na konwencjonalne tory tramwajowe (odcinek trójszynowy, przebudowa torowiska na ul. Dworcowej jest w planach, wiec przy okazji możliwa byłaby przebudowa z uwzględnieniem taboru dwusystemowego) i kończyłby swój bieg w centrum Bydgoszczy po 25 minutach podróży (!), obsługując w rekordowo szybkim tempie najbardziej pożądane relacje- z Fordonu do centrum miasta oraz w okolice dworca PKP.
System tramwaju dwusystemowego jest systemem otwartym, wiec możliwe byłyby relacje do Torunia (postulowane wprowadzenie tramwaju na ulice miasta poprzez budowę tras z odcinkami trójszynowymi) i do Inowrocławia, gdzie wówczas możliwy byłby powrót tramwaju na ulice tego miasta. System taki w aglomeracji Toruń -Bydgoszcz- Inowrocław byłby dużo bardziej ekonomiczny i mógłby zapewnić nieporównywalnie lepszą obsługę regionu niż kolej konwencjonalna. Taki tramwaj dwusystemowy znakomicie działa w niemieckiej aglomeracji Karlsruhe, gdzie na przykład na linii do Bretten liczba pasażerów wzrosła o 700 procent.


Przygotowanie : Adam Fularz, 2002


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna -> Hyde-Park, czyli wszystko Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
 


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

 

Style Created Freely By