Transpolska- Transport w Polsce | Forum polityki transportowej i ekonomiki transportu w Polsce

FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy

 Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna

   ProfilProfil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości    GalerieGalerie    ZalogujZaloguj    RejestracjaRejestracja 

Wprowadzenie opłat za drogi w Polsce dla sam. ciężarowych?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna -> Hyde-Park, czyli wszystko
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adam
Administrator



Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z. Gora

PostWysłany: Wto 12:59, 16 Sie 2005    Temat postu: Wprowadzenie opłat za drogi w Polsce dla sam. ciężarowych?

 

Co sądzicie aby w Polsce wprowadzić opłaty za użytkowanie dróg, płatne przez sam. cięząrowe?


Wkleję tutaj mój list do redakcji wprost, nieopublikowany (chyba, bo nie sprawdzałem):



W artykule "Autoapartheid" z 30 stycznia 2005 roku znalazło się kilka nieścisłości. Otóż pominęto fakt, iż największe koszty infrastruktury drogowej przypadają na samochody ciężarowe. Według opracowania Cambridge Uniwersity, zamieszczonego w tygodniku "Der Spiegel"(34/1999) jedna 40-tonowa ciężarówka niszczy nawierzchnię drogi jak 163 840 samochodów, przy założeniu, że jedno auto osobowe waży 1 tonę.


Wydaje się więc logiczne iż samochody ciężarowe powinny pokrywać koszty wiekszego zużycia infrastruktury. To jednak nie wynika z artykułu, natomiast fakt płacenia przez samochody ciężarowe za użytkowanie autostrad opisano jako "haracz drogowy".


Kwestia odpłatności za infrastrukturę została już rozwiązana u naszego zachodniego sąsiada. W RFN, od początku tego roku ciężarówki płacą za infrastrukturę drogową, a szacowane wpływy z tytułu tych opłat przyniosą budżetowi federalnemu 12 miliardów złotych rocznie. Płacić można w specjalnych terminalach, albo automatyczniee poprzez zainstalowanie w pojeździe specjalnego czytnika naliczającego opłaty, opartego o nawigację satelitarną.


Ponadto "tania benzyna", którą tak zachwalają autorzy artykułu, prowadzi do większego użytkowania samochodów, i w efekcie do odpływu klientów z historycznych centrów miast, które, niedostosowane do terenochłonności samochodu osobowego, kilkudziesięciokrotnie większej niż komunikacji zbiorowej lub pieszej, powoli upadają w całym "zmotoryzowanym" świecie.

Niektórzy ekonomiści proponują, by wprowadzić mechanizmy rynkowe w zarządzaniu przestrzenią publicznych ciągów komunikacyjnych - pozwoli to wyeliminować korki samochodowe oraz przywrócić konkurencyjność transportowi publicznemu. Niestety, jest to obecnie niewykonalne technicznie. A obecny brak zasad ekonomicznych prowadzi do procesu suburbanizacji i eksurbanizacji miast, zajmujących coraz to większe powierzchnie i notorycznie zakorkowanych w swych centrach, co prowadzi tylko do dalszego pogorszenia dostępności tych "obumierających" centrów.

Adam Fularz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna -> Hyde-Park, czyli wszystko Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
 


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

 

Style Created Freely By